Oprindelig var det min kollega Hanne Brixtofte der viste mig skemaet. Siden har jeg brugt det på forskellige efteruddannelseskurser og i min daglige undervisning. Det bygger på en didaktisk relationstænkning hvor lærerens opgave er at skabe sammenhæng mellem de fem kategorier. Som sådan er det ikke revolutionerende - det ligner noget alle har set før. Men det har vist sig brugbart, i hvert fald i min praksis. Især gør skemaet det tydeligt hvis målene ikke er specifikke eller præcise nok, hvilket er et tilbagevendende problem i danskfaget.
(Klik for større billede). |
Billedet viser skemaet med de nye forklaringer af de enkelte kategorier. Jeg tester forklaringerne i morgen på første årgang (emnet er medieundervisning) - og melder mig igen hvis der kommer noget interessant ud af det.
Det er selvfølgelig ikke sundt at have et alt for instrumentelt forhold til den slags skemaer. Der vil altid være relevante didaktiske overvejelser som ikke kan komme til udtryk i tabelform. Og det kan det være skadeligt for ens didaktiske fantasi at tænke på samme måde hver gang. Men didaktiske skemaer og tabeller kan være udmærkede til at tydeliggøre den tænkning der ligger bag undervisningen - og som redskab til samarbejde og kommunikation er de uundværlige.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar