tirsdag den 31. maj 2011

Genrepædagogik i Kolding

I går startede projektet BRAMS - Brændkjærskolen arbejder med sprog - for alvor med et møde mellem otte lærere fra skolen og syv af os læreruddannere. Projektet bygger på erfaringer fra tidligere projekter med pædagogisk brug af genrepædagogik på blandet andet Knutbyskolan ved Stockholm og Sølystskolen i Silkeborg (hvis arbejde med genrepædagogik er blevet omtalt i Folkeskolen).

Selv bliver jeg knyttet til overbygningen, og det er tanken at de lærerstuderende på specialiseringsdelen rettet mod mellem- og sluttrin næste år skal inddrages i projektet og på forskellige niveauer have kontakt til to syvendeklasser på Brændkjæskolen. Det vil give os en unik mulighed for ar arbejde sammen med en skole uafhængigt af praktikkens (nødvendige, men mange) bestemmelser og regler.

Projektet fortsætter i næste uge hvor afdelingsteamene mødes og træffer aftaler om konkrete forløb, aktiviteter med mere. De første mindre forløb skal helst være afsluttet inden efterårsferien, og vi satser i øjeblikket på at der også i resten af skoleåret kan skabes forbindelse mellem folkeskole og læreruddannelse, fx gennem udveksling og afprøvning af elevtekster og læremidler samt gennem gæstelærerbesøg på læreruddannelsen.

Mere følger...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar