søndag den 3. juli 2016

Dimissionstale 2016

114 lærere blev i år færdige fra læreruddannelsen i Haderslev. Her er hvad jeg sagde til dem.

Kære studieadministrative leder, kære kolleger, mine damer og herrer; og først og fremmest: kære dimittender!

Hjertelig til lykke!

Vi er her i dag for at fejre jeres dimission. Det betyder jeres bortsendelse. Hvis man slår ordet op i en god ord-bog, kan man læse at der er to forskellige måder at bruge det på. Man kan sige: ”I dimitterer fra læreruddannelsen”. Men man kan også sige: ”læreruddannelsen dimitterer jer”. I den anden sætning er det altså os der gør noget ved jer. Vi sender jer bort. Og det gør vi fordi I er klar til det. Det fremgår af det stykke papir I får overrakt lige om lidt. I har gjort det I skulle.

Men som en af vores lektorer her på læreruddannelsen engang sagde: »Fri os for folk der kun gør det de skal!«



Nu må I ikke misforstå: Det er svært at tage en læreruddannelse. Det er svært at gøre det man skal for at kunne kalde sig dimittend fra læreruddannelsen. Der er obligatoriske opgaver, skriftlige og mundtlige prøver, synopser, kompetencemål og så videre. Der er det grønne eksamensbord som I alle sammen har i frisk erindring. I bliver målt, og I bliver vejet, og I bliver testet. Og det bliver I fordi staten vil sikre at de kommende lærere kan deres ting. Det kan I. Det skal I være stolte af. Det er vi stolte af.

Men det er ikke det hele. I har også lært at det ikke altid er nok at gøre det man skal. Lærerprofessionen kan man ikke måle på hvor mange timer man gør det ene eller andet, på hvor længe man sidder på en stol, og hvor mange blanketter og planer man udfylder.

Og hvis man gør en lille smule mere end man skal, somme tider, så vil man også opleve hvor meget lærer-professionen kan give igen. Og det er også det der er jeres opgave. I skal indgå i professionen og føre en masse viden og en masse traditioner videre. Og det er livsvigtigt for et samfund.
Men I skal også ændre på tingene. I skal udvikle den skole og den praksis I kommer ud til. Det er også et af formålene med læreruddannelsen. En læreruddannelse skal, paradoksalt nok, gøre sine dimittender i stand til at gøre mere end det man bare ”skal”.

Og fri os for dem der kun gør det de skal!

Det er et meget stort krav at stille i en kompleks verden. Det er næsten urimeligt. På en måde ville det være meget nemmere at sige: ”I kan hvad der skal til. Det har I bevist. Vi dimitterer jer. Og det er nok. Mojn og god vind fremover!”

Men sådan er det ikke. Lærerprofessionen er ikke et sted hvor man altid kan nøjes med det man skal.

Og hvordan kan man lære at gøre noget som ingen ved hvad er? Det er svært nok at lære at gøre noget for første gang – det er det som jeres elever skal præstere rigtig mange gange i deres skoletid. Men hvordan kan man lære at gøre noget som ingen har gjort før?

Ja, det kræver i første omgang at man ved hvem man selv er. Når man står iblandt elever med vidt forskellige forudsætninger. Når man bliver ramt af styredokumenter, PISA-resultater og ranglister. Så skal man vide hvem man selv er, og hvor man selv står.

Det lærer man ikke en gang for alle. Men jeg er tryg ved at den uddannelse som I afslutter nu, har givet jer muligheden for at tænke over det.

Og den har givet jer muligheden for også somme tider at læne jer tilbage og reflektere over tingene. Den har givet jer begreber som I kan bruge til at forstå jeres omgivelser og jeres praksis med.

Det skal I huske at gøre indimellem. Brug jeres teoretiske viden til at få et nyt perspektiv på praksis. Til at udfordre vanetænkning. Og til at lære jer selv endnu bedre at kende.

Man siger at vi alle sammen er ramt af 10.000 timers-reglen. Vi har alle sammen gået i skole i 10.000 timer og er blevet socialiseret ind i en bestemt måde at tænke på. Det er nemt at vende tilbage til vanetækningen. At komme til at gøre som man altid har gjort når lige netop det ikke er det rigtige at gøre.

Somme tider skal man gøre noget andet og noget. Brug jeres uddannelse til at tænke over hvordan praksis kun-ne se anderledes ud. Tænk på de diskussioner I har haft med studerende der har en anden baggrund end I selv, som har taget deres skolegang i et andet land og har er-faring fra 10.000 helt andre timer. Tænk på internationale ophold som I har været på. I skal udfordre vane-tænkningen.

---------------

En af mine tidligere studerende fortalte engang om en forældreaften. Det var en sammenbragt syvendeklasse på en af regionens skoler. Min tidligere studerende var klasselærer og var sammen med forældrene hele aftenen. Faglærerne kom så ind en efter en og præsenterede sig selv og deres fag og gik derefter videre til de andre klasser.

En af disse faglærere – jeg tror det var tysklæreren, men det kan være lige meget – talte om de kompetencer der er så vigtige for eleverne at opnå. De skal kunne klare sig i konkurrence med andre, de skal kunne klare sig i en kold og hård verden.

Da faglæreren var gået, spurgte en af forældre min tidligere studerende: ”Er det også sådan du ser på det?”

Hun tænkte sig om og svarede: ”Nej, ikke helt. Jeg synes også at jeres børn skal lære at gå ud og gøre verden en lille smule mindre kold og hård.”

Moralen er ikke at den ene havde ret frem for den anden. De havde jo sådan set begge to en god pointe. Men historien siger noget om det unikke i lærerjobbet. At man her ikke bare reagerer på tingenes tilstand, men faktisk kan have en ambition om at ændre dem. Det sker altid med meget små skridt. Lidt efter lidt.

Historien viser de to forskellige opgaver der ligger i lærerprofessionen. Vi skal reagere på tingenes tilstand. Vi skal sørge for at eleverne har mulighed for at tilegne sig de kompetencer der skal til. Vi skal alle sammen reagere på de tal og de data der viser noget om hvor og hvordan vi med fordel kan sætte ind. Vi skal kender de der PISA-resultater og effektmålinger. Selvfølgelig skal vi forholde os kritisk til dem, men vi skal også kunne reagere på dem når der er brug for det.

Men ud over at reagere, kan en god lærer også agere og prøve at ændre tingenes tilstand. Det er der han eller hun gør mere end det man bare skal. Og fri os for dem der kun gør det de skal.

-------

Så når læreruddannelsen ved UC Syd i Haderslev om lidt dimitterer jer, når vi om lidt sender jer videre, gør vi det i vished om at I kan det I skal; men vi gør det også i vished om I har fået muligheden for at gøre mere end det I bare skal.

Til lykke med jeres læreruddannelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar