Det var en stor fornøjelse at få lov til at byde velkommen til de 70 nye studerende som i år
er blevet optaget på "den delvis digitale læreruddannelse" i Haderslev. Læs hvad jeg sagde til dem.
Kære nye studerende
Velkommen til Læreruddannelsen i Haderslev!
Vi har glædet os til se jer, som vi hvert år glæder os til at se de ny studerende. Og vi ved at I også glæder jer til at komme i gang.
Læreruddannelsen er en uddannelse hvor fag, didaktik, praksis og teori spiller sammen. I dansk, matematik, engelsk, natur og teknologi, pædagogik og lærerfaglighed og alle de andre fag opnår man viden og færdigheder inden det særlige fagområde, men også inden for undervisning i det fagområde. Der er altid den dobbelthed til stede. Hvad skal jeg lære som studerende? Hvad skal en elev lære? Hvordan skal jeg undervise?
Det er lige netop det der gør læreruddannelsen til noget særligt. At faget og didaktikken hænger sammen. Og at fokus er på at I skal kunne undervise i skolen. Skolen og skolens praksis er en del af læreruddannelsen. Helt konkret rummer uddannelsen jo en praktik, hvor I i længere perioder får mulighed for at undervise og få feedback på jeres undervisning. Men også andre steder i uddannelsen er skolens praksis tæt på. I vil løbende skulle planlægge undervisning og afprøve den. I vil skulle observere andres undervisning. I vil skulle give og modtage feedback. Når I har været alt det igennem, teori, praksis, fag, didaktik og en masse prøver og endnu flere opgaver og øvelser, så vil I få et eksamensbevis i hånden som kvalificerer jer til at fungere som lærere. Det er samtidig et bevis på at I har taget en professionsbacheloruddannelse, og det giver jer mulighed for at læse videre den dag I måtte ønske det.
I er jo kun en del af de cirka 200 studerende som begynder på vores læreruddannelse i denne august måned. I har valgt at tage jeres læreruddannelsen på en lidt anderledes måde. Det er den måde vi i øjeblikket kalder den delvis digitale læreruddannelse. Cirka 70 nye studerende har i år valgt den mulighed. Det betyder som bekendt at I skal møde tre gange per semester til seminar her i Haderslev. Resten af tiden studerer I derhjemme ved computeren – og tit også ude på skolerne. I læser bøger, løser opgaver, afprøver undervisning – og er hele tiden i løbende kontakt med jeres undervisere over nettet.
Der er mange grunde til at I har valgt at studere på den måde. Men måske spørger I alligevel jer selv – eller I hører folk i jeres omgangskreds spørge: ”Er det nu en ligeså god måde at tage uddannelsen på?”
Det kan jeg forsikre jer for at det er. Vi har drevet læreruddannelse på den måde siden 2001. Vi ved hvad vi gør. Og lige meget hvad man måler, klarer vores digitale studerende sig ligeså godt. Hverken karaktergennemsnit eller beskæftigelsestal eller andre relevante tal afviger fra de dagstuderendes. Vi ved hvad vi gør. Underviserne glæder sig til at komme i gang med det første seminar som begynder på mandag. Tutorerne og mentorerne skal I møde senere i dag. De glæder sig også til at komme i gang.
Vi er altså i al beskedenhed gode til denne form for uddannelse. Men I skal også være gode til det. I vil blive udfordret. Ikke kun af uddannelsens faglige indhold, men også af de omstændigheder I studerer under. Mange af jer har arbejde ved siden af studiet – mange af jer i folkeskolen. Mange af jer har familier at passe. Men studiet er stadig et fuldtidsstudium. Det kræver den samme arbejdsindsats som hvis I mødte her hver dag. I har en del frihed til at tilrettelægge arbejdet og planlægge en del forud. Men det er også et langt, sejt træk, som man vistnok siger. En tidligere studerende fortalte mig at hun havde indrettet en arbejdsplads i et hjørne på første sal i det hus hvor hun boede. Det var der hun sad når børnene var sendt i skole og hun stadig havde en time inden hun selv skulle møde på arbejde. Og det var der hun sad om aftenen efter at børnene var blevet lagt i seng. Sådan er virkeligheden også når man læser på den måde som I har valgt. Sådanne udfordringer må I være klar til at tage op. Det er mange måder at gøre det på, men fælles for dem alle er at de kræver tid, fordybelse og planlægning.
Men udfordringerne kommer også fra andre sider. Som I ved, findes der rigtig mange holdninger til det at være lærer. Alle har jo engang haft en lærer, og alle har på et eller andet tidspunkt gået i skole. Og hvis man ikke lige har børn der går i skole, så kender man en der har. Der er rigtig mange historier om skolen. De er overalt, de historier. Til familiens påskefrokost. I tv klokken otte onsdag aften. På forsiden af Politiken. I en politikers selvbiografi. Og så videre. Der er gode og dårlige historier. Der er interesser på spil. Politiske, økonomiske, sociale.
At der findes alle de historier, siger også noget om hvor vigtig lærerprofessionen er. I alles bevidsthed. Skolen er en af grundstenene i vores samfund. Der er grund til at I skal høre på de historier. Det slipper I ikke for. Både de gode og dårlige. Men I skal også skabe jeres egen historie. Forklare for jer selv og for andre at I vil noget med den profession I bliver en del af – eller, for nogles vedkommende, allerede er en del af. Fortæl jer selv og andre hvorfor I vil noget med det job, med den profession. Fortæl hvor vigtigt et arbejde det er. Vær stolte af det.
Held og lykke med jeres studium ved Læreruddannelsen i Haderslev!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar